JENUFA - JENUFA
The Norwegian Opera and Ballett 2022
"Blendende Jenufa" "Cornelia Beskow står frem som forestillingens store stjerne."
"Hovedrollen som Jenufa synges av den unge svenske sopranen Cornelia Beskow, som på alle måter rager et hode høyere enn resten av vokalensemblet. Hun tilhører den sjeldne gruppen av unge lyriske sopraner som i tillegg til vakker klang og stor fleksibilitet har en markant dramatisk edge. Rent vokalt er hennes prestasjon intet mindre enn blendende."
NRK, March 13, 2022
"Den Norske Opera & Ballett har hentet et internasjonalt topplag til denne forestillingen. I første rekke står den svenske sopranen Cornelia Beskow som er formidabel i den krevende Jenufa-rollen. For en sanger hon er! For en prestasjon!"
klassiskmusikk.com, March 16, 2022
"Cornelia Beskow lyckades ge Jenufa en aldrig tidigare skådad flickungdom." "Hennes skådespeleri var fantastiskt"
klassikaplus.cz, March 13, 2022
SIEGLINDE - DIE WALKÜRE
Royal Swedish Opera 2021
"Cornelia Beskow gestaltar henne storslaget – hon agerar intensivt och övertygande. Beskow har en vacker röst i de lägre registren med en spektakulär höjd"
Capriccio, November 21, 2021
”Svensk Wagnertradition som spritter av liv”
"Hela den första akten är som en enda vibrerande utandning. Den uppflammande, incestuösa åtrån mellan tvillingarna Siegmund och Sieglinde är fortfarande lika normbrytande som när operan skrevs. (…) Cornelia Beskow har utvecklat rösten betydligt sedan sin första Siglinde 2017 till större fyllighet och kraft. Hur tvillingarna på ett djuppsykologiskt plan är speglingar av varandra blir mycket tydligt i deras laddade samspel.”
Svenska Dagbladet, November 21, 2021
KATHERINA -LADY MACHBETH FROM MTSENSK
Hessiches Staatstheater 2020
”Cornelia Beskow legte die fordernde Partie dazu passend auch stimmlich facettenreich an. Da standen lyrische Aufschwünge neben heftigen Ausbrüchen, die fast bis Schrei reichten. Dass die ert 34-jährige Sopranistin dabai ihre Stimme stets unter Kontrolle hatte und ohne hörbare Mühen auch für sublime vokale Momenten sorgte, war shon bemerkenswert.” ("Cornelia Beskow presented the demanding part in a vocally multifaceted way. There were lyrical upswings alongside violent outbursts that almost reached the point of a scream. It was remarkable that the 34-year-old soprano always had her voice under control without any audible effort, and on top of that, provided sublime vocal moments.")
Das Opernglas, November 2020
"Das ganze Werk scheint sich im Kopf von Katerina Lwowna Ismailowa abzuspielen. Cornelia Beskow brilliert mit weiten Intervallsprüngen zwischen sehnsüchtig hoher Kopf- und leidenschaftlich tiefer Brust-Stimmlage, mit weichen Kantilenen, harten Staccato-Lachern als in sich zerrissene machtbesessene Frau. Die Isolation auf dem ehelichen Gut lässt sie aber auch wie ein Kanarienvogel im Käfig erscheinen, wie es Sergej formuliert. Sie spielt und singt nicht Katerina, sie verkörpert sie mit einer solchen Intensität, die glauben macht, ihre Gedanken lesen zu können. Sie durchdringt diese Gewaltpartie ohne jegliche Ermüdungserscheinungen körperlicher oder stimmlicher Art. Da kann man sich nur verneigen!" (”Cornelia Beskow briljerar med stora intervallsprång mellan längtande hög huvudklang och passionerat djup bröströst (...) Hon spelar eller sjunger inte Katherina, hon förkroppsligar henne med en intensitet så stor att man tror att man kan läsa hennes tankar. Hon tar sig igenom detta våldsamma parti utan att visa någon som helst fysisk eller vokal trötthet.”)
IOCO.DE
ELSA - LOHENGRIN
Wiener Staatsoper 2020
"Als Elsa präsentierte sich dem Wiener Publikum erstmals Cornelia Beskow. Die junge Schwedin hat eine bemerkenswerte Stimme mit einer starken, kernigen Höhe, kraftvoller Ausdauer und lyrischer Süße. Obendrein gelang ihr eine glaubhafte Rollengestaltung zwischen Traumversponnenheit und Selbstbestimmung." Wiener Zeitung 10 jan 2020 (”Som Elsa presenterade sig för första gången Cornelia Beskow för Wiens publik. Den unga svenskan har en anmärkningsvärd röst med en stark, kärnfull höjd, kraftfull uthållighet och lyrisk sötma. Dessutom lyckades hon skapa en trovärdig rollgestaltning mellan drömskhet och självbestämmande”)
Wiener Zeitung, January 10, 2020
"Beskow, blonde, slight physically, looks vulnerable, and fits the part of a young woman. Her lyrical soprano has a classical purity- but she’s capable of confident high notes. Beskow’s soprano embodies the innocent, joyous Elsa with vibrato-less purity. (…) Beskow’s Elsa is a dramatic performance- harrowing, desperate.”
viennaoperareview.com
SENTA - DER FLIEGENDE HOLLÄNDER
Malmö Opera 2019
"den 32-årige svenske sopran Cornelia Beskow i det store kvindelige hovedparti er fuldstændig vidunderlig (...) alene for Cornelia Beskows skyld bør man tage til Malmø. Der er dramatisk bund i hendes stemme, dertil lysende toptoner og den her særlige, personlige klang, der gør, at man lytter tryllebundet og slet ikke kan få nok. Hun er forestillingens store stjerne.”
Berlingske, February 4, 2019
"sopranen Cornelia Beskow och basbarytonen Josef Wagner får mörka, sugande, fräsande vågor att rulla ut över salongen. Det är intensivt uppslukande och underbar musikdramatik. (...) Det är Cornelia Beskow som äger scenen”
Dagens Nyheter, February 3, 2019
"Cornelia Beskow gör en Senta med starkt dramatiskt utspel, både ungflicksljuv och moget kvinnlig. Hennes sopran är klar och klangrik (...) rösten passar mer än perfekt för rollen”
Skånskan, February 4, 2019
TATYANA - EUGEN ONEGIN
Royal Swedish Opera 2018-2019
"Cornelia Beskow stood out as Tatyana. Her characterization of the young, naïve girl was perfect in the first act, with a genuine, contagious outburst of emotion during the letter scene. In the third act, she embodied the sophisticated socialite, and the change in her voice and acting was impressive. Beskow, with her big, perfectly-supported voice and shiny harmonics in the high register, confirmed the strong impression she made here in Stockholm when she performed as Sieglinde and Chrysothemis: she is truly one of the most interesting young sopranos of our time."
Bachtrack, May 2018
"Den unga Tatjanas långa solo vid skrivbordet när hon skriver ett kärleksbrev är en höjdpunkt som Cornelia Beskow förvaltar fullt ut i ett mycket expressivt framförande. Hon är suverän rätt igenom."
Uppsala Nya Tidning, April 29, 2018
"Sopranen Cornelia Beskow porträtterar Tatjana från rastlös tonåring till mogen kvinna. Hennes röst är innerlig och säker. Det är en stark Tatjana vi ser och en imponerande rolltolkning med star quality."
Expressen, April 29, 2018
CHRYSOTHEMIS - ELEKTRA
Royal Swedish Opera 2018
"Beskow gave life to a human, almost reasonable Chrysothemis; she was convincing in her desire for a normal life, a normal family, and perhaps children, even in the midst of all the horror. Her meltdown during the carnage at the end was heartbreaking. Her voice was luminous, with a well-set lower register supporting impressive high notes."
Bachtrack, 11 januari 2018
"I den yngre systern Chrysotemis roll debuterar Cornelia Beskow, som i våras fick sitt genombrott som Sieglinde i "Valkyrian". Även här visar hon skärpa, tydlighet och fin diktion, en stark kvinnogestalt som utvecklas från flickaktig längtan efter "en kvinnas öde" till blodstänkt handlingskraft."
SvD 18 jan 2018
"Cornelia Beskow, som fick ett stort genombrott som Sieglinde i ”Ringen” i fjol, är perfekt castad som Elektras oskuldsfulla lillasyster Chrystothemis.(...)Beskow är suverän som Chrysothemis, inte minst för att det förnuftiga och klara i hennes vackra sång kontrasteras så grovt när hon i slutet dansar saligt, täckt i blod."
DN, 11 januari 2018
"En av de mest spännande sopraner som dykt upp på senare år är Cornelia Beskow, som gjorde Sieglinde i våras och här gör Chrysothemis, Elektras syster, som i sin längtan efter barn framstår som rent galen i ett hus där mordlusten är det normala. Beskows sopran har styrka och karaktär och gifter sig snyggt med Strauss musik."
Aftonbladet 13 januari 2018
The Lauritz Melchior International Singing Competition
Aalborg Symphony Orchestra 2017
"Aftonens stora prisslukare var välförtjänt den svenska sopranen Cornelia Beskow. Hon vann inte bara första priset på 150.000 DKK, utan kammade även hem Aalborg Symfoniorkesters pris och publikens pris. Med utdrag ur bland annat "Valkyrian" och "Tannhäuser" gav hon publiken gåshud med sin fantastiskt vackra klang, hon visade överlägsen behärskning av hela registret, samtidigt som hon fullständigt drog publiken in i berättelsen. Att hon dessutom har en okonstlad och sympatisk personlighet, gör henne inte ringare som vinnare av tävlingen."
Jyllands-Posten, 21 november 2017
SIEGLINDE - DIE VALKÜRE
Den ny Opera, Esbjerg, Denmark 2017
"det var svenske Cornelia Beskow, der rev benene væk under mig. I en forestilling, som fremstår blottet for wagnersk overvægt, er hun en sikker, dramatisk veldisponeret Sieglinde. Da hendes traumer slår ud i fuldt flor i anden akt, hvor hun og Siegmund er på flugt fra Hundings mænd, svinger hun sværdet med sikker hånd og holder dramaet flyvende."
Politikken, 28 augusti 2017
SIEGLINDE - DIE VALKÜRE
Royal Swedish Opera 2017
"Cornelia Beskow's outstanding Sieglinde shone vocally with all the luminosity of a Northern late spring day, with an underlying resonance as she physically blooms in “Du bist der Lenz”, her auburn Pre-Raphaelite tresses cascading freely. Earlier, under her husband's dominance, her passive-aggressive demeanour is clear in her tight-laced rigidity, as she bobs a formal curtsey to him, while threatening him with a bread knife behind his back."..."With Brünnhilde's annunciation of Siegfried's conception, Beskow soared out ecstatically in “Herrstes Wunder”."
Bachtrack, 26 maj 2017
"En gudomlig röst bland gudinnorna"..."Beskow är sagolik"..."Richard Wagners Valkyrian är Nina Stemmes show, men Cornelia Beskow är minst lika mycket vokal gudinna."..."Nina Stemme har tidigare gjort rollen som Brünnhildes halvsyster Sieglinde i samma uppsättning av Valkyrian men den är nu överlämnad till sopranen Cornelia Beskow. Resultatet är enastående. Beskow har hela spektrumet från hunsad hustru till nykär -och därmed pånyttfödd - syster."..."den som briljerar är Beskow. Hon har skörheten i rösten liksom den oändliga sorgen när Siegmund har fallit i strid"
Expressen, 19 maj 2017
"une Sieglinde qui possède tout : le chant, le jeu, la présence brûlante, ce feu qui capte l'attention jusqu'à l'éblouissement. En troupe au Kungliga Operan, Cornelia Beskow devrait bientôt quitter sa Suède natale pour partir à la conquête du monde, suivant l’exemple de Jenny Lind, Astrid Varnay, Birgitt Nilsson ou Nina Stemme avec laquelle elle partage la scène ce soir. Son soprano possède le tranchant des voix du nord. Dénué de vibrato, d'abord clair et étroit, il s'élargit au fur et à mesure qu’il s'échauffe pour emplir la salle, suivant en cela l’évolution de Sieglinde, épouse soumise puis ardente maîtresse. Mais le chant fascinerait moins s'il ne s'accompagnait d'une flamme inextinguible qui n'obéit à aucun facteur rationnel, juste ce truc en plus qui distingue les plus grands des autres."
forumopera.com, 25 maj 2017
"Extra härligt också att få bevittna ett genuint genombrott: sopranen Cornelia Beskow. Det är som Sieglinde hon triumferar, den olyckliga tvångsgifta kvinnan som förlöses i kärlek till sin bror och inspirerar sin kompositör till oemotståndlig klanglyrik."..."rösten expanderar med rika övertoner och ett härligt glitter. En intelligent och känslig Sieglinde, som måste älskas"
DN, 20 maj 2017
"Stjärnskottet är Cornelia Beskows Sieglinde. Hennes sopran är häpnadsväckande resursstark"
Aftonbladet, 22 maj 2017
"Sieglinde was a wonderful surprise. Cornelia Beskow is very young, and she is spectacular, I must follow her career. Her colour is rich, her metal is pure, and she has a gigantic volume! The high notes are amazing, and her legato is perfect. I will see her as Tatjana in Onegin here in Stockholm, can’t wait! She is also beautiful, a perfect Sieglinde."
latonellaeng.wordpress.com
"Dass Cornelia Beskow dabei ist, eine große Wagner-Sängerin zu werden, zeigte sie als Sieglinde, ihrer ersten großen „Ring“--Rolle: intensiv, mit klarem, leicht dunklem Timbre, blendender Diktion und staunenswerter Stimmgewalt beim finalen Liebesjubel."
HNA.de
SISTER ROSE - DEAD MAN WALKING
Royal Danish Opera 2017
"Cornelia Beskow ger vokal briljans till Sister Rose"
Tidskriften Opera
"Ordenssystern Rose står för sopranskimmer – Cornelia Beskow har kapacitet till intelligent frasering och livskraft."
Sydsvenskan, 25 januari 2017
DONNA ELVIRA - DON GIOVANNI
Royal Swedish Opera 2015
"När "Don Giovanni" hade nypremiär i höst på Kungliga Operan i Stockholm var det med en debutant i rollen som Donna Elvira. Cornelia Beskow, som spås en lysande karriär, har tagit publiken med storm med sin tolkning som tycks inspirerad av författaren Lena Anderssons romanfigur Ester Nilsson. När ridån faller är det den 29-åriga sopranen som får ta emot de stora ovationerna från publiken."
Expressen, 29 november 2015
SANTUZZA - CAVALLERIA RUSTICANA
Norrköping Symphony Orchestra 2015
"Cornelia Beskows Santuzza, var en lyriskt vacker sopran med engagemang, inlevelse och stort register i sitt uttryck"
Corren, 24 maj 2015
"Den försmådda Santuzza görs skör som en ungmö i Cornelia Beskows sagolikt vackra och okomplicerade sopranstämma"
Norrköpings tidning, 22 maj 2015
"Cornelia Beskow som Santuzza bjöd på kraftfull lyrisk sång, mjukt böljande och med stor varm klang."
Folkbladet, 22 maj 2015
"det är en sopran som nästan får mig att trilla av stolen. Cornelia Beskow läser jag i programmet att hon heter. Hon sjunger inte bara högt, rent, vackert och med en trollbindande mimik. Fortet har jag aldrig hört maken till. Jag kommer med spänning följa hennes karriär."
Barometern, 14 juni 2015
FOTO Anne-Charlotte Sandelin, Kultursidan
REUMERT PRIZE 2015
"Cornelia Beskow, gjorde dybt indtryk som Marianne Leitmetzerin i Rosenkavaleren og Axinja i Lady Macbeth fra Mtsensk. På trods af sin unge alder præsenterede hun os for en fuldt færdigudviklet karaktersopran med en usædvanlig mørk klang. Hun fascinerede med sin sceneudstråling og ramte tilhørerne lige i hjertekulen." Årets Reumert 2015